Porting av 2 v Topplokk.


port2

 

Denne motoren skal gå med standard kamaksler relevante verdiene er derfor ikke mer enn 9mm ventiløft, vi synes alikevel det er spennende å se hva toppen er “god” for når vi først er i gang så vi måler den opp til 13mm 

stock vs stage IV

Stock flow på ca 10mm (0,400″ ventil løft)
Vises på den LYSEBLÅ grafen.= 143CFM
Maks Flow på 12.7mm ventil løft (0.500″)=152CFM
Flow etter arbeid er ferdig: Det vi kaller “Race Lab stage IV) Vises på den MØRKE blå grafen. flow på ca 10mm (0,400″ ventil løft)= 243CFM ca +100CFM fra stock. Maks Flow på 12.7mm (0.500”) =263,6CFM +111,6CFM Fra stock.

10942326_10155101744670654_2218463424503128716_o

Innsug vs eksos flow, standard hadde eksosporten maks flow på 112CFM ved 10mm ventil løft,
etter arbeidet med toppen flowet denne 153CFM altså +41CFM på eksos siden.

Mørk blå graf viser Innsug, grønn viser eksos flow!

VJ vs Stock+30 CFM økning på ca 10mm og 50CFM økning med Kun fresing av ventil seter og dreiing av ventiler på 12.7mm løft,
det som gav hele resultatet var kombinasjonen av ventilseter, ventil jobben og portingen. Blå viser std, lyseblå viser etter ventilsete/ventil sliping.

Men vi har ikke trengt å hugge ut portene, de forblir relativt like i gjennomsnitts diameter.. bare en annen form. Som sagt vi har gravd på de rette stedene fremfor å grave vilkårlig i hele porten slik som ofte blir gjort.

 

Det er ikke alltid “størst” er best, men å ta av materiale på rett sted vi øker luft kapasitet og måler luftkvalitet ved hjelp av en kombinasjon av gasshastighets sonder Flowdata (pr ventiløft).
Ved å bruke datasimulering, finner vi riktig flødebilde og matcher de med kamdata. Det blir også tatt hensyn til type aspirasjon og bruksområde.

Alt for at vi skal få det beste resultatet hver gang vi utfører en jobb.