Selvdrøfting, tankespinn og sponsoravtaler.

Sponsoravtaler.

Vi får ofte spørsmål om delvis eller helsponsoravtaler.
Når en person, en klubb eller et team blir sponset så innebærer det ofte store summer mellom 8-50.000kr i arbeidspenger. Største avtalen vi har hatt er et motorprodukt til flere hundre tusen (utsalgspris) De få som blir plukket ut og får en avtale med oss, blir da betalt for å bruke tid og energi på å fortelle miljøet at bilen, eller produktene kommer fra dette firmaet.

Ved siden av at vi sørger for at produktet taler for seg selv, har du også inngått en avtale om at du skal fortelle andre om dette produktet og hvorfor du valgte nettopp Race Lab til å utføre tjenesten og vi forventer da at de pengene du har fått skal lønne seg for firmaet.
Vårt mål er ikke å bli rike, vårt mål er å ha nok til salt på maten og ha nok til å investere i nye moderne maskiner slik at vi på sikt kan utføre flere og bedre tjenester til deg.

Når du får summer i form av arbeidstid eller deler på mange tusen kroner forventes det at du er trofast og gjør en innsats på samme måte som vi gjør en innsats for deg, det holder ikke med å få produktet og deretter fortsette som ingenting har skjedd. Avtalen skal  på sikt lønne seg for firmaet, samtidig som at du får ekstra goodwill og betalt for å ha det moro med bilen din. Det er ikke noe poeng for oss å gi bort tid og penger for å få for et klistremerke på bilen i retur, eller en tagg på Facebook en gang i blant. Tenk på hvor stor summen er og hva du gjør eller har gjort tilbake. Er 20.000kr kun verdt en tagg på Facebook? Er 40.000kr kun verdt 2 klistremerker. Er 10.000kr verdt en omtale? I så fall så er dine ord dyre og ikke lønnsomme for oss.

Denne summen som blir gitt krever at du som sponset person er aktiv og med jevne mellomrom oppdaterer og forteller miljøet hvorfor du valgte oss i utgangspunktet Poenget med sponsor avtalen er at flere skal bli interesserte i produktene og tjenestene, men at produktene og tjenestene snakker for seg selv. Din rolle er derfor å spre ordet om produktet, eller firmaet slik at flere får muligheten til å velge oss.

Om du noen gang vurderer en sponsoravtale, enten det er oss eller andre konkurrenter så still deg selv disse spørsmålene:

«Hva kan jeg tilby», «hvor langt er jeg villig til å gå for avtalen», «hva vil jeg oppnå», «hva er målet mitt», «hvem er jeg og hvordan kan jeg påvirke miljøet positivt.»

Dette er en av mange spørsmål man bør tenke igjennom dersom man vurderer slike avtaler og en ting å ta til etterretning får man inngår en slik avtale.