Ønsker man litt mer effekt i en moderne innsprøytningsbil kan man “chippe” bilen eller montere en “powerbox”.

Powerboxen endrer signalene motorens styrenhet sender til motoren, via en loop og et endringsprogram. Fordelene med dette er mange, og det gjør det mulig å ha fabrikkens spesifikasjoner rundt den daglige kjøringen av motoren. Motorene blir ofte nedgradert fra fabrikken for å senke totalkostnader for forbruker i henhold til landets avgifter og utslippskrav. Den blir også magret i noen områder av motorens virkeområde for å klasse inn i henhold til Norges strenge avgiftslover når bilen tas inn til landet. En powerbox vil manipulere tilbake signalene slik at effekten og motorens respons øker, mens drivstoff forbruket reduseres.

Typisk effektøkning vil ligge på rundt 30% på en motor med turbo. Dette gjelder både for bensinmotorer og dieselmotorer. Man øker både hestekrefter og dreiemoment, og bilen vil føles både sterkere og kvikkere. I flere tilfeller vil også bilen bruke mindre drivstoff enn hva den gjorde fra før av.

Et chip/Powerbox gjør på ingen måte noen endringer på selve motoren, men heller frigjør effekt som allerede er der men som ikke bilen er programmert til å utnytte. Med andre ord vil den overstyre signaler som tenning og bensintilførselen på en trygg og effektiv måte.

 

*Merk: Effektøkning på gateregistrerte biler skal i følge Norsk lov registreres og godkjennes hos Statens Vegvesen. Økningen må også oppgis hos ditt forsikringsselskap.
Vi påtar oss intet ansvar for følgende konsekvenser som måtte medfølge på grunn av effektøkningen og pålegger deg som kunde å sette deg inn i regelverket samt vurdere følgene av den økte effekten.

Kontakt oss



Back to Top