Turbolag og overlading

Dette er en artikkel som handler litt om den generelle tankegangen om turbokonvertering og turbolag. Vår oppfatning er at folk flest er skeptiske til turbo, og tror at å montere turbo på sin egen motor gir noen form for dårligere respons enn om de lar motoren puste selv. Vi har selv lest en del diskusjoner rundt turbokonvertering og respons, og ønsker derfor å ta opp dette temaet for å vinkle ordet overlading, annerledes enn det som er en “normal” tankegang.

efr

Først og fremst vil vi ha det klart at når vi snakker om respons betyr det ikke turborespons eller ladetid, det avhenger mye av type turbolader som blir montert, (i tillegg til motorens effektivitet “VE”) men istedenfor vil vi fokusere på momentøkning og motorens respons eller dens umiddelbare moment som er tilgjengelig.
En moderne turbolader gir høyere tilgjengelig moment før den har opparbeidet et overtrykk da den allerede fra tomgang øker fyllingsgraden. Ref. Motorens 7 funksjoner (kommer snart).

 

76mm

Å sammenligne en motor med og uten turbolader blir ofte gjort slik at man sammenligner en motor med høy kompresjon, lettere roterende deler, aerodynamiske porter, matchede kamaksler, redusert indre friksjon, anpasset eksosanlegg og innsug. Når man da sammenligner dette med en lavkompresjons turbomotor som ved fullt ladetrykk yter mye effekt, vil den mest effektive motoren alltid vinne når man snakker gassrespons.

Sammenligner man to identiske motorer blir resultatet annerledes.
En turbolader endrer ikke de mekaniske delene i motoren, og heller ikke motorens utgangspunkt, men den hjelper motoren å puste. sånn sett kan man sammenligne det med å trekke en bil. Skal du trekke den selv kreves det litt krefter, men lar du motoren gå i gir, bruker du ingen krefter.

F37626193
Motoren er en termodynamisk luftpumpe. Den suger inn luft, forbrenner, og blåser den ut. det er et energitap i hvert molekyl som beveger seg. Motoren må bruke krefter på å suge inn luft, rotere veivakselen, og blåse ut avgassene.
Disse kreftene anser vi som effekt tap i en forbrenningsmotor, sammen med friksjon som gjøres om til varme
Vår sammenligning er i hovedsak det samme utgangspunktet selv om motoren uten turbo har en større fordel i forhold til respons, testen viser i hovedsak hva artikkelen handler om.
En 1600cc motor bygget for best mulig respons, variable kam profiler og 15:1 kompresjons forhold sammenlignet med en standard 1600cc med variable kam profiler en motor med lavere kompresjon og turbolader.

Turbo motoren har mer moment uansett turtall fordi selv om turboladeren ikke gir direkte overtrykk, roterer den luftstrømmen og gir en høyere fyllingsgrad. Det er viktig å ikke se på turboladeren som en begrensning av eksos, for den fungerer ikke slik i prinsipp. Er motoren identisk så vil ikke momentet forverres på lavere turtall, men forbedres. Følelsen kan være annerledes fordi momentforskjellen fra vakum til overtrykk er så mye større på en turbo motor.

graf

Ta kontakt