Motorspesifikkasjoner
- Standard B16a2
- Race Lab steg III topplokksjobb
- RaceLab steg I kamaksler
- Spoon replika grenrør
- 2,5″ eksosanlegg
- resonanstunet luftfiltersats etter RPM/Nm
- Hondata s300 EMS
Testing av nye kamprofiler og topp til en standardmotor, for å vise hvor mye de små detaljene har å si.
Kammene er utviklet til den minstemotoren av DOHC B-serien for de som måtte lure, har sett denne bla i endel rally, noen escorter men mest av alt vanlige civicer på gata B16a2.
Vanlige “trimkammer” er i de aller fleste tilfellene for store til den minste motoren i serien, siden det er en motor med lav lufthastighet(lite motorvolum, store porter og relativt store kamaksler ift normale produksjonsmotorer.
så vi har derfor valgt å utvikle prototype kamaksler for akkurat denne motoren og for de som ikke vil gå steget med å skifte bunndel/øke kompressjon. Det koster for mange alt for mye å begynne å bygge hele motoren, samtidig som det ikke er alle som har kompetanse til dette. monteringen av delene er omtrent like vanskelig som å bytte topp pakning (tuning tar vi oss av)
Vi bruker en 100% standard B16a2 som utgangspunkt, standard stempler, råder kompressjon topp etc. Bilen hadde fra før et 4-1 grenrør, 2,5″ eksos og Hondata s300
Toppen er portet eller våre spesifikasjoner og utstyrt med en 4 vinkel ventilsetejobb. i tillegg til å ha fått montert disse milde oppgraderings kammene som sørger for at du beholder kjørbarheten, bunnregisteret men samtidig flytter peak-momentet noen hundre omdreininger lenger.
Resultatet:
Standard motor med basic oppgraderinger som eksos, grenrør, men stock ecu 129whp (165hk) og 127Nm
Samme motor med oppgraderinger som stage III porting, og stage I kamaksler, 182whp og 174Nm Dette er tall som du ser på noe modifiserte 1,8liter type R (kammer, eksos, hondata etc)
Hva kunne vært bedre?:
Et mer optimalt grenrør med riktige runnerlengder og collector
Oppgradert veivhusventilasjon. MYE veivhustrykk under belastning)
Større kamaksler (RL stg 2) kombinert med ny bunndel og høyere kompressjon
50whp økning , eller estimert 216motorhk i en 1,6liter til 25,000kr +mva